Unul pentru toti, toti pentru M1!

photo (1)

In 2011, piata vinului din Romania era martora aparitiei unui nou proiect, o noua crama. Murfatlar Romania aducea in atentia consumatorului roman M1.Crama Atelier, o declaratie de intentie potrivit careia un „colos” este capabil prin inspiratie, atentie si pasiune sa produca vinuri de calitate premium. Privita la inceput cu reticenta, M1.Crama Atelier a reusit sa dea pietei in fiecare an vinuri capabile sa o aduca in atentia consumatorilor pretentiosi si sa o plaseze in randul producatorilor premium din Romania. Insa, poate cea mai importanta reusita a proiectului M1.Crama Atelier a fost „repatrierea” enologului Razvan Macici. Alaturi de echipa M1, Razvan a reusit in cele trei recolte de pana acum nu numai sa aduca vinuri bune si foarte bune, ci sa schimbe prejudecati. Totodata, cu ajutorul sau, la Murfatlar, implict la Crama Atelier, s-a redefinit o notiune fundamentala pentru orice producator de vinuri premium, cea de „echipa”.

Inaintea celei de-a patra recolte din istoria M1.Crama Atelier, dorim sa facem o retrospectie a ceea ce a insemnat M1 pana acum. Iar acest lucru nu poate fi facut decat prin declaratiile celor care s-au implicat activ in bunul mers al acestui proiect: Razvan Macici, enologul-consultant al cramei, Dan Bundur, managerul de proiect, Daniel Negrescu, brand manager Murfatlar Romania si Cosmin Popescu, directorul general Murfatlar Romania.

Razvan Macici: „Intr-o perioada atat de scurta de timp, am creat impreuna un brand recunoscut”

Razvan MaciciSunt multe de spus despre primii ani de existenta ai Cramei Atelier. E remarcabil, din punctul meu de vedere ca, intr-o perioada atat de scurta de timp, am creat impreuna un brand recunoscut si cu o prezenta puternica pe scena vinului romanesc. Cred ca ne-am tinut de cuvant si am facut vinuri bune! Mai sunt multe, multe de facut, dar hai sa ne mandrim de ceea ce s-a realizat pana acum!

In 2010, in decembrie, a fost prima mea vizita la Murfatlar si m-am intalnit cu echipa de aici. In 2011, a aparut „crama mica din crama mare”, s-au identificat cele mai bune parcele pentru fiecare soi, s-au facut investitiile pentru Crama Atelier. Intr-un fel, a fost momentul in care Murfatlarul a deschis o „poarta noua” de inspiratie sud-africana. In toamna acestui an, am avut primul meu contact cu oamenii de vin din Romania, dupa mai bine de 15 ani si totodata am realizat ca Chardonnay-ul si Pinot-ul Noir de aici promit foarte mult, sunt soiuri reprezentative pentru terroir-ul podgoriei Murfatlar. O mare surpriza a fost Cramposia, dar cel mai bun vin al anului a fost Feteasca Neagra.

In 2012, anul primelor lansari de vinuri de la Crama Atelier, recolta a fost splendida, cu vinuri bogate, concentrate, chiar mai bune decat in 2011, cu toate ca a fost un an secetos. O mare surpriza a fost descoperirea viilor batrane, mai ales cele de Babeasca Neagra.

Anul 2013 a fost, din punctul meu de vedere, anul confirmarilor, deoarece au aparut si primele medalii la concursurile internationale (aur la Concours Mondial de Bruxelles cu Leat 6500 Chardonnay 2011). Referitor la recolta, nu a fost una usoara, deoarece o perioada ploioasa a impartit campania in doua. Si, cu toate acestea, am reusit sa scoatem vinuri bune. Tot in 2013, am gandit si lansarea lui Charme de la Mer, cel mai mare succes comercial de pana acum al Cramei Atelier.

Pentru Crama Atelier anul 2014 este cel al vinului din viile batrane, care din punctul meu de vedere sunt adevarate comori, salvate de la extinctie. Anul acesta vom face primul pas pe drumul lung, anevoios si extrem de ambitios de a crea primul „icon wine” romanesc. Noi suntem pregatiti, numai vremea sa ne ajute si sa ne dea Dumnezeu struguri buni! Infinal, as vrea sa mentionez ca cel mai important element al Cramei Atelier suntem NOI, echipa, prietenia care ne leaga si pasiunea pentru acest proiect frumos.

Dan Bundur: „Acest proiect a crescut consistent, poate nu ca Fat Frumos, dar cel putin intr-un an cati altii in doi”

Dan BundurAm pornit de la o idee, de la o nazuinta – aveam un plan sa realizam ceva pe zona premium – si de la aceasta idee de lucru, usor, usor am ajuns la ceea ce inseamna Crama Atelier astazi. Pasul concret a fost noiembrie 2010, cand l-am contactat pe Razvan Macici si intalnirea a avut loc in vreo 3 saptamani. Acela a fost inceputul! In 2011, Razvan a devenit enologul-consultant al Murfatlar Romania si al Cramei Atelier. Cred ca acest proiect a crescut consistent, poate nu ca Fat Frumos, dar cel putin intr-un an cati altii in doi. Si asta pentru ca avem doi ani si ceva de cand avem primele vinuri puse in piata si deja Crama Atelier inseamna ceva pe piata romaneasca a vinului.

2011 a fost anul in care am inaugurat crama. In septembrie, l-am prezentat pe Razvan presei, campania a fost minunata, o recolta foarte buna etc. Insa, 2011 a fost si anul chinului, pentru ca a fost anul setarilor, in care am invatat unii de la altii cum sa ne miscam, cum sa ne oranduim. Razvan avea niste asteptari, echipa de enologi avea stilul ei, ritmul ei!

2012 a fost un an minunat cu o recolta pe masura. Intre timp, Ionut Radulescu – mana dreapta a lui Razvan Macici in Crama Atelier – mai facuse o campanie la Nederburg, in Africa de Sud, ceea ce a contat foarte mult pentru felul in care s–au miscat lucrurile in interior. Din punct de vedere al efortului a fost o campanie mai usoara, lucrurile miscandu–se mult mai natural. Fiecare stia ce trebuie sa faca, au inceput sa se inteleaga foarte bine.

Despre 2013 pot spune ca a fost o bucurie de campanie. Am lansat primele vinuri rosii, Pinot Noir, Feteasca Neagra, Babeasca Neagra. Din punct de vedere al efortului a fost cea mai tihnita campanie, pentru ca s-a lucrat normal, desi o saptamana a plouat zdravan si a fost foarte frig. O campanie in care s-a dovedit ca echipa este sudata si ca totul se intampla natural. Lucrurile au intrat intr-un fagas normal, insa vremea ne-a incercat foarte tare. S-a vazut valoarea echipei, pentru ca vinurile au iesit cel putin la acelasi nivel de calitate ca in anii anteriori.

Unele dintre vinuri au fost remarcate imediat, altele, ulterior. A durat un pic. Leat 6500 – rose a fost remarcat imediat. Amprenta – Muscat Ottonel, primul nostru vin dulce, dupa ce a fost descoperit, nu prea reusim sa facem fata cererii. Arezan – Babeasca Neagra a fost o mare surpriza. Chardonnay–ul din colectia Leat 6500, la care lumea are mari asteptari, colectia Sable Noble, vinuri care au impresionat prin raportul calitate pret, prietenoase, usor de inteles, toate au fost un succes. Ultimul intrat pe lista vinurilor remarcate, surpriza verii 2014, este Charme de la Mer – Traminer, un vin demisec, care a creat satisfactie datorita produsului dar si a felului in care a fost prezentat si promovat.

2014 este a patra recolta cu Razvan Macici. A fost un an mai ciudat, dar via arata ok. Sper sa nu avem surprize si sa reusim sa vinificam tot ceea ce ne-am propus, inclusiv Babeasca. Daca nu se va atinge nivelul de calitate pe care ni l-am impus, asa cum am facut in fiecare an, nu vom iesi cu anumite vinuri. Ce o sa iasa, va iesi doar daca merita! Sper sa merite toate!

Daniel Negrescu: „Normal ca ne-am uitat la piata interna, dar benchmark-ul adevarat a fost de pe piata externa”

Daniel NegrescuIdeea a plecat de la faptul ca Murfatlar, ca brand, nu putea sa sustina partea de premium. De mai multi ani cochetam cu ideea de aconstrui un brand premium separat , un high-end, care sa fie legat de Murfatlar, dar de sine statator. Asa a luat nastere M1.Crama Atelier. M1 era un proiect foarte micut, mai vechi. Toata lumea ne cerea vinul „ala pe care il beti voi”, si la un moment dat am avut o eticheta care se facea manual cu o stampila, pe care era un M1 mare. M1 venind de la „Murfatlar 1”, stim cu totii A1 – cel mai bun antrenor, F1 – cea mai tare cursa de masini si, pe principiul asta, s-a nascut M1. Cand am luat hotararea si proiectul era aprobat, am simtit nevoia sa punem si un descriptor si asa a aparut Crama Atelier.

Este un proiect foarte frumos si care a avut o evolutie foarte interesanta, pentru ca, poate mai mult decat la celelalte proiecte pe care le-am avut, relatia piata – marketing – productie – vinificator a fost mult mai stransa. Si asta deoarece feedback-ul pozitiv avenit din partea tuturor, aducand dupa sine implicare.

Razvan e mai mult decat un vinificator. Are o expertiza internationala si atunci toata informatia pe care a adus-o el ne-a folosit 100%. Astfel ca, atat la nivel de imagine cat si la nivel produs si de pret am avut tot timpul in cap repere internationale. Tot timpul ne-am gandit la cum arata un vin, cum gusta un vin, ce pret are un vin de calitatea asta, in strainatate. Normal ca ne-am uitat la piata interna, dar benchmark-ul adevarat a fost de pe piata externa.

Ne-am propus de prima data sa facem lucrurile ca lumea, iar la nivel de imagine le-am impartit in mai multe branduri sub Crama Atelier: de la entry-level-ul Sable Noble, gama de soiuri internationale Leat 6500, trecute prin filtrul originii noastre, gama de soiuri romanesti, Arezan, Fatum-ul care la fel a existat si inainte si care merge pe aceeasi idee de arta si vin. Anul acesta am lansat Charme de la Mer si Noble Late Harvest. Au fost tot timpul lucruri care s-au intamplat simplu si care au venit in mod natural. Insa, cel mai important este ca au venit in echipa!

Primii ani au fost foarte grei, 2010 si 2011, pentru ca M1.Crama Atelier a trebuit sa sparga perceptiile existente asupra Murfatlarului. Indiferent cat am separat noi lucrurile, involuntar puterea brandului Murfatlar si notorietatea lui erau dominante. Perioada asta a trecut foarte repede, mult mai repede decat ne asteptam. In marketing conteaza foarte tare ca promisiunea pe care o faci sa fie reala. Noi am venit cu un brand care a facut o promisiune, de la nivel de imagine pana la nivel de produs, care a fost tinuta. Iar acest lucru i-a determinat pe consumatori, cand au vazut ca brandul nu dezamageste, sa il accepte. Prima data au fost circumspecti, insa incet-incet promisiunea respectata a facut ca oamenii sa aiba incredere, sacumpere, sa-l recomande sa si-l doreasca. Daca faci pasii corect, lucrurile se intampla, chiar si in Romania! Eforturi au fost in fiecare an. Fiecare an a pus cate o caramida la fundatia care e din ce in ce mai puternica.

Au fost mai multe vinuri care ne-au impresionat, cu care Murfatlarul – prin Crama Atelier – s-a diferentiat. In primul rand cele din soiuri romanesti: Cramposia – nimeni nu stia ca noi avem Cramposie si ca ne pricepem sa il facem, Babeasca Neagra, Feteasca Neagra. Mergem mai departe cu doua soiuri in care credem foarte tare si cu care Murfatlar trebuie sa dea tonul: Chardonnay si Pinot Noir.

De la 2014 imi doresc sa avem continuitate. De asemenea, imi doresc foarte tare sa confirme lucrurile la care lucram de mai mult timp. Imi doresc ca viile batrane sa ne dea ceea ce se asteapta de la ele. Si sa fie o toamna lunga!

Cosmin Popescu: „Razvan nu a lucrat numai pe partea de calitate a vinurilor, ci si la mentalitatea oamenilor”

Cosmin PopescuInainte de toate, as vrea sa spun ca proiectul Crama Atelier este cel mai frumos la care am lucrat, de cand sunt eu la Murfatlar. Totul s-a intamplat atat de firesc, echipa s-a sudat repede, iar lucrurile au inceput sa functioneze. De la idee pana la implementarea brandului totul a fost minunat si mi-a facut placere sa lucrez pentru asta!

Legat de evolutia cramei, sunt multumit, dar mai sunt inca destule lucruri sau puncte de atins. Mai avem de realizat multe in partea tehnica a proiectului, pana cand va ajunge sa fie „mecanismul” acela de ceas elvetian, menit sa creeze vinurile bune alaturi de toti ceilalti factori, precum materia prima de exceptie, mana enologului „dirijor”, inspiratia comunicarii brandului etc. Sunt capitole care trebuie intregite. Ma refer aici la componenta aceea de imbuteliere a vinurilor M1, care inca se face sub umbrela si cu utilajele si tehnologia cramei mari. Este o tehnologie foarte buna, dar creata pentru volume. Este un efort extraordinar sa reusesti sa gestionezi vinurile Cramei Atelier – serii limitate, cantitati care pentru crama mare sunt dincolo de virgula – cu aceste utilaje. Este in programul nostru, dar intr-o faza un pic intarziata fata de proiectia initiala. Inca un punct de atins este reprezentat si de amenajarea enoturistica a cramei. Oamenii care ne pasesc pragul, fiind impresionati de calitatea vinurilor sau de comunicare,trebuie sa gaseasca aici acel element capabil sa reintregeasca imaginea premium catre care tindem.

Ne-am concentrat in prima faza, si a fost minunat ca am facut lucrul asta, pe ceea ce inseamna creatie de produs – materie prima, tehnologie de vinificatie, capacitati de maturare. Nu ne vom opri din inovatie si sunt convins ca vom mai veni cu cateva surprize pe viitor. Poate cel maigreu lucru pentru echipa, cand lucrezi la o scara foarte mare, a fost constientizarea faptului ca trebuie sa faci lucrurile diferit, la un nivel mult mai mic. Nu s-a recrutat o echipa total noua pentru M1, iar oamenii au fost resurse existente, pe care cumva le-am redirectionat spre Crama Atelier.

Liantul in tot proiectul nostru este Razvan Macici, cu entuziasmul lui, cu suflul pozitiv, cu know-how-ul lui. Daca el nu era asa,poate ca lucrurile nu ieseau asa cum le vedem azi. Nu a lucrat numai pe partea de calitate a vinurilor, ci si la mentalitatea oamenilor, a tuturor.

Pe langa idee, efort, resurse, entuziasm, am avut sansa sa avem trei ani viticoli foarte interesanti. 2011, un an excelent, otoamna calda. Anul de varf 2012, din punctul meu de vedere, care in portofoliul actual inseamna un Chardonnay, exceptional, inseamna niste rosii pe care le vom lansa in aceasta toamna, inseamna Babeasca Neagra, care s-a epuizat instantaneu si care ne-a deschis ochii catre viile batrane, catre potentialul lor. Sa vedem ce vom reusi in 2014, care este un an deloc usor, dar care nu seamana in nici un caz cu 2010, un an critic. Consider ca anul a fost de nota 8, pe medie, dar asta nu inseamna ca nu vom avea vinuri foarte bune la Crama Atelier.

Imi doresc pentru 2014-2015 o schimbare de directie pentru rose-uri, sa venim cu un alt tip de mesaj vizual la ele. De asemenea, imi doresc reconfirmari din partea colectiei Sable Noble, din partea Cramposiei, sa aiba constanta. Insa, cel mai important proiect al anului este via batrana, cu ce poate sa ne dea aceasta. Cred ca trebuie sa avem aceleasi parcele selectate, tocmai pentru a observa constanta lor. Produsul si brandul au inceput sa placa, sa fie cautate de consumatorii premium, sunt prezente in distributia de vin premium. Vor fi asteptari mari, dar acestea au fost dintotdeauna de cand am aparut. Un alt jucator nou intrat pe piata, daca iese cu niste vinuri in regula, cu atat mai apreciat va fi. Pe cand la noi, in cazul unui esec, lumea nu ne-ar fi iertat.

photo (2)

1 reply »

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Follow atelierul de vinuri on WordPress.com

Video tentatii. Rezisti?

Alege!

Arhiva

atelierul de vinuri

Blog Stats

  • 472,523 hits
%d blogeri au apreciat asta: